Şcoala de dincolo de ziduri

O săptămână total diferită pentru sistemul de învăţământ şi pentru viaţa comunităţilor urbane şi rurale. Mişcări de „trupe”, mobilitate, curiozitate, provocare. De mult nu am văzut atâta mişcare organizată. Motivul: „Şcoala Altfel”.Acest proiect al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, diferit de forma şi imaginea clasică a învăţământului românesc, are susţinătorii, dar şi criticii săi. Ca orice noutate este firesc să nască întrebări, nedumeriri şi contestaţii.

Nu este un exerciţiu uşor de adaptare la o „altfel de şcoală”, desfăşurată în afara zidurilor unităţilor de învăţământ. Lucrurile nu sunt perfecte, iar unul dintre motive este lipsa de implicare financiară a comunităţilor locale. „Şcoala Altfel” presupune implicare. Doar bunele intenţii şi voluntariatul profesorilor, elevilor şi al părinţilor nu pot duce la aplicarea unor ideii generoase.

Educaţia nonformală şi extraşcolară are un rol fundamental în dezvoltarea abilităţilor elevilor. Anul acesta a fost un prim pas, un experiment. Odată cu implementarea acestui tip de program, educaţia nonformală va contribui tot mai mult la şlefuirea unor personalităţi complexe, capabile de socializare şi adaptabile la mediul extern. Elevii îşi vor îmbogăţi experienţa şcolară cu aceste forme de educaţie complementară.

Învăţământul românesc are nevoie de îmbinarea unei metodologii clasice cu una de tip nonformal, pentru a evita anumite forme de eşec şcolar. Sistemul de evaluare împarte uneori, categoric, elevii în „buni” şi „răi”, iar şcoala poate deveni, aşa cum scria Mircea Eliade în „Romanul adolescentului miop” (una dintre scrierile foarte îndrăgite de elevi),  un loc „al umilinţelor”. Educaţia de tip nonformal construieşte, descoperă, formează…

Orice idee are valoarea ei, orice iniţiativă are importanţa ei, iar pe aceasta se poate „zidi” mai mult. Elevii nu mai sunt „buni” sau „răi”, ci diferiţi, cu capacităţi şi abilităţi diferite. Ei au posibilitatea să descopere şi să se descopere.

În acest context educaţional şi metodologic, „Şcoala Altfel” este un proiect curajos, care contribuie la promovarea educaţiei complementare şi învăţării prin descoperire, formă de învăţarea valorizată atât de pedagogia clasică, cât şi de cea modernă.

Paul NEGOIŢĂ

http://www.opiniabuzau.ro/index.php/opinii/11310-scoala-de-dincolo-de-ziduri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și