Grüne Woche

Dl. Ing. Constantin Toma afirma cu îngrijorare într-un editorial că în România zilelor noastre aproape nimic nu ne mai aparține, „peste 80% din afaceri se fac de către firme străine, iar terenurile arabile și pădurile sunt cumpărate, hectar cu hectar, de către oameni de afaceri străini”. Constatările domniei sale, puternic ancorate în realitatea economică, sunt reale și îngrijorătoare. Așa este! Pământurile sunt cumpărate masiv de străini, iar răsuflarea companiilor  autohtone este luată de multinaționale.

Este de-a dreptul hilar, spre exemplu, ca la nivel local să consideri apariția unui nou supermarket o realizare edilitară.                 Acestea sunt forme de mercenariat economic. Stau cât există cumpărătorul. Nu dau valoare zonei, nu creează istorie. Nu sunt urme ale prezentului către viitor, însă dau frisoane celor care locuiesc, muncesc și creează valoare adăugată aici unde locuiesc. Dar, la așa management politic și la așa viziune, nici nu prea avem ce pretinde!

Românii se zbat să producă, deși zona comercială este din ce în ce mai ocupată de chinezării de tot felul.  Dacă în țară nu există o piață de desfacere organizată, nu există forme de „exprimare” comercială la nivel rural sau urban pentru promovarea produselor tradiționale românești, în Berlin, anual, are loc „Săptămâna Verde”. România a devenit o prezență constantă la această manifestare de promovare a produselor tradiționale, iar anul acesta a fost, alături de partea germană, țară co-organizatoare. La cel mai important eveniment alimentar și agricol din Europa, aflat la cea de-a șaptezeci și șaptea ediție, au participat 62 de producători români.

Varietatea ofertei tradiționale a fost foarte mare, iar spațiul de expunere alocat a fost de 1.000 de metri pătrați. În acest spațiu generos, adevărați ambasadori ai României în Europa, producătorii români și-au expus în mod elegant și apetisant oferta. Produse cosmetice, fructe, conserve tradiționale, vin, produse de panificație, preparate ecologice ori vânătorești, semințe, țesături, icoane pe sticlă – pictură naivă – au încântat numărul mare de vizitatori care au aflat câte ceva despre o țară din care se aud doar vești despre corupția generalizată sau despre faptele necugetate ale unor conaționali rătăciți prin Vest.

Nu au lipsit de la acest târg nici alte tipuri de produse, mai puțin reprezentate, dar prezente. Este vorba de oferte turistice ori de prezentarea unor sisteme de depozitare și conservare a cerealelor.

Aproape toți producătorii proveneau din zona Transilvaniei, unde au primit sprijinul autorităților locale pentru a putea participa la această manifestare internațională și pentru a crește nivelul de informare despre zonele geografice și etnografice respective. Județul Maramureș, spre exemplu, a fost prezent cu 15 standuri și zece producători, toți membri ai Asociației Producătorilor Tradiționali, iar delegația a fost însoțită de președintele Consiliului Județean.

Prezența activă a românilor  într-o țară în care „verzii” contează în plan politic, iar respectul pentru mediu și natură este din ce în ce mai prezent, este benefică. Poate că, pe lângă aspectele de ordin culinar, românii se vor preocupa pe viitor și de investițiile în forme ecologice de producere a energiei verzi, energie pe care germanii prezenți la târg o consideră viitorul unei lumi încă dependentă de energia nucleară.

 

Paul NEGOIȚĂ

http://www.opiniabuzau.ro/index.php/component/content/article?id=8913

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și