Învăţarea virtuală (II)

Elevul român este, încă, un spectator al lumii reale. O priveşte pe ecran, crede că a înţeles-o, dar atunci când o „atinge” constată că au fost doar imagini hollywoodiene.

O reabordare curriculară trebuie să-i permită elevului să iasă din virtualitatea şcolii, ca spaţiu aseptic, şi să pătrundă  în realitatea cotidiană. El trebuie să devină participant la actul educativ, nu doar spectator. Acumularea de cunoştinţe şi disciplina, uneori cazonă, sunt însoţite de un set de activităţi care dezvoltă capacitatea de acomodare la societate şi la viaţa reală, la o viaţă autonomă a tânărului care se bucură de recunoaşterea maturităţii civile. În cadrul acestui curriculum trebuie abordate, cu multă seriozitate, activităţi care duc la dezvoltarea de competenţe practice. Nu este vreo descoperire recentă. Curriculumul bazat pe abilităţi este utilizat cu succes în mai toate ţările europene, mai cu seamă în spaţiul britanic şi în ţările nordice, unde şcoala se bucură de un prestigiu unanim recunoscut.

În cadrul acestui tip de curriculum, elevii primesc, pe lângă cunoştinţele teoretice, lecţii de bune maniere, fac cursuri de gătit, învaţă să călătorească, fac activităţi practice pentru a se putea gospodări singuri şi a fi autonomi. Încă de la  vârsta de şapte ani sunt implicaţi în diferite acţiuni caritabile, iar la vârsta de 15 ani participă la un proiect caritabil mai amplu, lucrând cu persoane cu dezabilităţi sau cu persoane vârstnice. Spre exemplu, un elev irlandez a ales să facă voluntariat într-un centru pentru persoane cu handicap. Şi-a pus în valoare abilităţile sportive. I-a învăţat pe cei cu dizabilităţi să practice diferite sporturi. La finele anului, în faţa evaluatorilor, a familiei şi a colegilor a susţinut o prezentare a proiectului său şi a concluzionat, în mod admirabil, la întrebarea unuia dintre evaluatori privitoare la ceea ce a învăţat spunând: „Am învăţat să preţuiesc ceea ce am!”. A învăţat cu adevărat ceva! Va avea ce oferi societăţii.

În acelaşi sistem de învăţământ, tinerii au posibilitatea identificării aptitudinilor lor profesionale. Până la vârsta de 17 ani elevii parcurg o nouă etapă a vieţii lor şcolare. Un an de zile muncesc în diferite locuri  pentru a afla ceea ce vor să devină din experienţă. În urma acestui an experimental, orientarea profesională devine facilă, ca şi opţiune personală. Iar exemple practice pot continua şi în ceea ce priveşte învăţarea limbilor străine…

Elevii nu mai pot fi împărţiţi în buni şi răi, aşa cum s-a întâmplat în ultima vreme, ci în elevi care au abilităţi şi capacităţi diferite.

Exemplele prezentate sunt doar aspecte menite să arate antiteza dintre ceea ce oferă curriculumul românesc şi ceea ce presupune adaptarea la societate. Puţinele ore de abilităţi practice la clasele mici sunt, în unele cazuri, înlocuite ad-hoc, iar orele de dirigenţie sunt, de multe ori, mai mult ore de cercetare disciplinară. Proiectele de tip extracurricular şi extraşcolar sunt desfăşurate tot sub presiunea rigorii unui învăţământ de tip formal. Debuşeul creat de Palatele şi Cluburile Copiilor, precum şi de unele ONG-uri, nu sunt suficient valorizate. În aceste condiţii, şcoala românească va mai scoate, ani buni de-acum încolo, doar teoreticieni.

Cum poate cineva să aleagă fără să aibă nici măcar o experienţă incipientă?

Impactul unui mod teoretic de formare a elevului român are unde puternice, care ating şi învăţământul universitar. Revenind în spaţiul irlandez, la care făceam referire anterior, paradoxul pregătirii teoretice aproape fără cusur, coroborate însă cu lipsa pregătirii practice, a absolvenţilor români, a fost subiect fierbinte de presă. În ţara unde cerinţa pe piaţa muncii a cadrelor medicale, în special a medicilor, este activă, „Irish Daily Mail”, dar şi alte periodice, au prezentat cazul unor medici români care, la interviul de angajare, au dovedit temeinice cunoştinţe teoretice, însă, din punct de vedere practic, prestaţia a fost redusă calitativ, unul dintre candidaţi fiind incapabil să ia pulsul unui pacient, aspect ce a adus critici substanţiale sistemului de învăţământ medical românesc.

Aşadar, regândirea fondului, şi nu doar a formei învăţământului românesc, este necesară. Sistemul de învăţământ nu poate fi privit decât în integralitatea lui. Sunt măsuri care dau speranţe. O reformă de substanţă a învăţământului este necesară, deoarece criza mondială care afectează în prezent lumea, sub aspect economic, dar şi moral, va reconfigura atitudinea socială generală. Sistemul de învăţământ trebuie să fie unul complex, în care fundamentul teoretic să aibă finalitate practică. Altfel, vor fi evitate situaţii hilare, precum cele prezentate, sau stadii evolutive nefireşti, precum ale unor absolvenţi de studii universitare care fac şi o şcoală profesională, pentru a şti efectiv să facă ceva.

Paul NEGOIŢĂ

http://www.opiniabuzau.ro/index.php/opinii/2988-invatarea-virtuala-ii

Date personale: Mă numesc  Iulius-Paul Negoiţă și sunt fiul al preotului Iulian Negoiţă şi al Anicăi, de profesie economistă. M-am născut în comuna Vintilă-Vodă, la data de 19 iunie 1975 și sunt căsătorit cu Mirela, din anul 1997. Avem doi copii, Matei  și Andrei. Referințe studii: Am absolvit Seminarul Teologic „Kesarie Episcopul” din Buzău și sunt licențiat al Facultăților de Teologie ( Patriarhul Iusitian) și Farmacie (Carol Davila) Am urmat şi cursuri de formare în  Islanda, Cipru, Marea Britanie, Letonia  și  Germania. Am obținut, în 2002, titlul de doctor în Teologie la Universitatea  București. Vorbesc Engleză, Franceză, Spaniolă și am cunoștințe medii de Italiană și Rusă. La nivel de citit și tradus mă descurc și în Germană și Greacă. Activitate profesională: Domeniul ecleziastic: Sunt preot din anul 1997.  Întâi am fost  la Parohia Gherăseni și din 2002 sunt preot la Parohia Sfântul Apostol Andrei din Cartierul Micro 14 - Buzău. Am primit toate gradele onorifice până la cel de iconom stavrofor, iar în perioada 2010-2014 am fost judecător la Consistoriului Mitropolitan. Conform celor relatate în lucrarea 500 de personalități buzoiene. Cea mai importantă realizare pentru cariera de preot este considerată a fi contribuția la construirea ansamblul bisericesc din Cartierul Micro XIV, în centrul căruia se află Biserica „Sfântul Apostol Andrei”. Domeniul didactic: Am fost cadru didactic la Seminarul Teologic, Liceul de Artă și Colegiul Economic Buzău. Am funcționat la Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Am fost în echipa de conducere și în corpul de inspector. Am fost purtător de cuvânt al instituției, pe toată perioada activității, adică timp de 8 ani. Din 2010, am fost director la  Palatului Copiilor Buzău, Școala Postliceale Sanitare Buzău și Colegiul Nicolae Paulescu din Râmnicu Sărat. Domeniul  farmaceutic: Ca farmacist, activez, încă de la înființare, în cadrul lanțului independent de farmacii „Iris Pharm”. Activitate filantropice : Am acordat burse de studiu pentru elevi care au urmat cursuri universitare și postliceale în domeniul medical, premii literare și artistice în cadrul concursurilor de profil și am susținut ameliorarea situației materiale a unor familii sărace. De asemenea, am susținut financiar apariția cărților de debut ale unor autori tineri și lucrări ale unor scriitori consacrați. Am susținut financiar și apariția unor lucrări bilingve pentru comunitatea rromă. Activitate civică : Am candidat în două rânduri la Consiliul Local Buzău și am obținut două mandate de consilier independent (2008-2012; 2012-2016). Am fost președintele Comisiei de Cultură, Culte, Minorități, Sport, Sănătate şi Asistență Socială. Din poziția de independent, în anul 2012 am candidat pentru funcția de primar al Municipiului Buzău, clasându-se al doilea, după candidatul USL, obținând un procent de 30,5% din voturi, respectiv 17.404 voturi. Activitate publicistică: Sunt editor la Editura Omega, calitate în care am editat și tipărit la tipografia proprie un număr peste 500 de lucrări. Ca jurnalist am fost membru în comitetul de redacție, editorialist sau publicist la  Ziarul Lumina, Jurnalul National, Revista Teologică, Mousaios, Glasul Adevărului, Analele Buzăului, Opinia, Sănătatea Buzoiană, Cronica de Buzău, Educația creștină, Lacrima, Viața Buzăului, Șansa Buzoiană, Tezaur. Am fost realizator de emisiuni radio și televiziune. Sunt autor sau coautor al mai multor volume de eseuri, proză, spiritualitate, istorie, pamflet politic: 40 de rânduri, Marchitanii roșii, Prin grădina lui Ilf și Petrof, Monografia Bisericii Adormirea Maicii Domnului din Comuna Gherăseni, Cuvânt spre Cer - antologie de poezie religioasă ( coautor), Prin spini, Lectura șoaptei, Pagini de istorie locală.  Afilieri:  Membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Bucureștii - Secția Proză. Membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România - Filiala București Membru al Colegiului Farmaciștilor din România - Colegiul București Pasiuni Călătoriile, arta, creșterea animalelor și cultivarea plantelor.

Lasă un răspuns:

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Site Footer

Sliding Sidebar

Despre mine

Despre mine

Paul Iulius Negoita

Recent Posts

Facebook