1001 povești despre Buzău – ocotiștii Domnului

 

 

 

Drumurile de astăzi și din totdeauna sunt străjuite de cruci. Unele, din materiale ușoare plâng plecarea fulgerătoare de pe șosele. Altele, în ocrotite de căsuțe, amintesc de moartea subită a cuiva care sub dogoarea soarelui sau de prea multă osteneală fizică a căzut spre odihnă acolo. Materialele din care sunt făcute diferă, după darea de mână, după timp și după gustul celor care le-au comandat. Din acest motiv, unele cruci sunt simboluri ale unor vieți pierite în nădejdea învierii, altele sunt și daruri artistice.

Traversând județul Buzău în lung și-n lat, poți vedea mii de cruci, unele foarte vechi și impunătoare. Crucile de piatră au aceste daruri. Tari ca …piatra, dau mărturii din vremuri de demult despre ceea ce marchează acolo. Sunt atât de vechi relatările, încât schimbările alfabetului ne fac inscripțiile de pe ele străine.

Cruci de piatră sunt peste tot, dar atât de multe, ca după o ploaie mănoasă, cum găsești de la Pietroasele la Năieni, nu cred să mai fie pe undeva. Cum materia primă era din belșug, meșteșugul cioplitorilor a fost stimulat. Dealul Istrița este semănat cu realizări artistice în formă de cruce. Regina artei pietrarilor din zonă este Crucea Manafului, o realizare unică în țară.

Crucea Manafului a avut destinația de cruce de hotar.

În trecut, pământul era singura valoare patrimonială reală. Pogonul nu era doar un instrument de măsură a suprafețelor, ci de așezare în rândul unei categorii sociale. După cum știm din literatură și istorie, lupta pentru pământ era pasională. Nimic nu-i oprea pe oameni din dorința acaparării, nici măcar mutarea necinstită a hotarelor. Dacă în zonele de deal și de munte hotărniciile puteau fi stabilite cu ajutorul unor răzoare naturale, ridicături, albii, vâlcele, în anumite zone pământul nu dorea să se deosebească unul de altul. Așa au apărut crucile de hotar, ca semne de demarcație sacre, peste care nimeni nu ar fi trecut, pentru a nu-l supăra pe Dumnezeu.

Părăsind puțin argumentația referitoare la necesitatea crucilor de hotar, îmi amintesc din Arhive o istorie a recunoașterii dreptului de proprietate în mod ilegitim. Se povestește cum un grec dorea să-și concretizeze dreptul de proprietate asupra unui terne care nu i-a aparținut. Reconstituirea se făcea pe baza mărturiei. Grecul pretindea că a cumpărat un anumit teren de la niște țărani, iar țăranii trebuiau să jure pe cruce că a fost a lor. Problema era că terenul râvnit de grec nu fusese niciodată al lor. E drept, el cumpărase de la ei alt teren, dar nu pe cel ce și-l dorea. S-a tocmit cu țăranii în încercare unui sperjur. Când au auzit de jurământul pe cruce, nici nu au vrut să audă. Atunci, negustorul a apelat la o metodă inedită și foarte vicleană. Le-a pus pe tălpile opincilor pământ din pământul lor, i-a dus pe terenul pe care-l râvneau, și acolo au jurat că pământul pe care stau a fost al lor. Și așa a fost….Dacă astăzi s-ar mai reconstitui dreptul de proprietate astfel, probabil, după această întâmplare, la tribunale și judecătorii s-ar fi trecut ca prin punctele de control din aeroporturi.

Revenind la Crucea Manafului, acest splendid monument a avut inițial destinație practică. A fost pus strajă la hotare. Timpul a trecut, hotarele s-au modificat. Arta a rămas. Din păcate, starea crucii nu este printre cele mai bune. Rezistă stoic vremurilor, curioșilor, dar și nepăsării.

Prin lanuri de ciulini, se ridică falnic semnul de hotărnicie.

Crucea Manafului a atras mereu atenția prin complexitatea incrustărilor sale. Iordache Vrabie, meșterul pietrar, a săpat în piatră următoarele: Pe fața vestică: „Această cruce s-au ridicat în zilele înălțatulu nostru Domn Gheorghe Dimitrie Bibescu vv 1846

Pe fața sudică, sub braț: „De robu lui Dmnezeu Ioanu Postelnicu sinu popa Costache Dinu Cârjan ot satu Viespești”

Pe fața nordică, sub braț: „Cu fiii mei : Nicolae, Ioana, Mafteiu, ereu Gheorghe: Morți: Costandin er, Maria presbitera, Costandin, Dimitrie, Nicolae, Danciu, Dobra”

Atractive, mai ales pentru folcloriști, sunt motivele fitormorfe și zoomorfe, interpretate ca fiind de inspirația musulmană.

Consider că este mult prea …extinsă interpretarea. Sunt rod al imaginației și tradiției sculpturii locale. Nu ar fi fost puse niciodată de un creștin evlavios alături de celelalte simboluri creștine așezate pe cruce: Sfântul Gheorghe, Sfântul Dimitrie, Sfinții Arhangheli și Sfânta Treime.

Toate aceste simboluri au ca suport o cruce de piatră de o masivitate neîntâlnită. Are 4 m înălțime și este protejată de patru stâlpi mai mici, care au fost proiectați să aibă deasupra lor două arcuri de piatră, ușor deschise. Forma arcuită a celor două bârne de piatră protectoare dau impresia unui baldachin oriental, e drept. Cred, totuși, că pe lângă viziunea artistică, scopul construirii celor patru stâlpi cu arcuri peste ei a fost practic și spiritual. A fost practic, deoarece a protejat monumentul – din fericire, arcul dinspre drum este și astăzi la locul lui, celălalt zace răpus de timp și oameni în boschetele arțăgoase de porumbe -, și de a smeri pe cel ce dorește să se apropie din laturile respective, așa cum se întâmplă la intrarea unde este mormântul Domnului.

În fine, oricare ar fi fost influențele, sau cerințele celui care a comandat-o – se pare că e vorba de un negustor, cu numele Manafu -, avem de admirat și de protejat un monument unic, iar cei care doresc să se apropie de le cu gânduri bune, pot parcurge drumul care leagă Săhăteniul de Năieni, și for găsi indicatorul spre Cruce.

Poate timpul va aduce mai multă grijă pentru monument. Oricum, bine că a rămas acolo și nu a părăsit zona așa cum s-a întâmplat cu altă realizare artistică de excepție, care a plecat tot din zonă și s-a risipit prin parcul Carol. I-am găsit doar poza rătăcită între filele unei arhive personale care mi-a fost încredințată.

Deci, crucile de pe câmpuri, de la răspântii – puse acolo unde se petreceau tâlhării la drumul mare -, de pe dealuri și de prin sate sunt un semn și o poveste. Nu au toate un trecut precum Crucea Manafului, dar sigur ar avea ce spune dacă ar fi întrebate. Dacă totuși tac, merită să le fie respectată taina și să fie îngrijite, văruite, repicate, protejate. Sunt parte din istoria noastră.

 

Date personale: Mă numesc  Iulius-Paul Negoiţă și sunt fiul al preotului Iulian Negoiţă şi al Anicăi, de profesie economistă. M-am născut în comuna Vintilă-Vodă, la data de 19 iunie 1975 și sunt căsătorit cu Mirela, din anul 1997. Avem doi copii, Matei  și Andrei. Referințe studii: Am absolvit Seminarul Teologic „Kesarie Episcopul” din Buzău și sunt licențiat al Facultăților de Teologie ( Patriarhul Iusitian) și Farmacie (Carol Davila) Am urmat şi cursuri de formare în  Islanda, Cipru, Marea Britanie, Letonia  și  Germania. Am obținut, în 2002, titlul de doctor în Teologie la Universitatea  București. Vorbesc Engleză, Franceză, Spaniolă și am cunoștințe medii de Italiană și Rusă. La nivel de citit și tradus mă descurc și în Germană și Greacă. Activitate profesională: Domeniul ecleziastic: Sunt preot din anul 1997.  Întâi am fost  la Parohia Gherăseni și din 2002 sunt preot la Parohia Sfântul Apostol Andrei din Cartierul Micro 14 - Buzău. Am primit toate gradele onorifice până la cel de iconom stavrofor, iar în perioada 2010-2014 am fost judecător la Consistoriului Mitropolitan. Conform celor relatate în lucrarea 500 de personalități buzoiene. Cea mai importantă realizare pentru cariera de preot este considerată a fi contribuția la construirea ansamblul bisericesc din Cartierul Micro XIV, în centrul căruia se află Biserica „Sfântul Apostol Andrei”. Domeniul didactic: Am fost cadru didactic la Seminarul Teologic, Liceul de Artă și Colegiul Economic Buzău. Am funcționat la Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Am fost în echipa de conducere și în corpul de inspector. Am fost purtător de cuvânt al instituției, pe toată perioada activității, adică timp de 8 ani. Din 2010, am fost director la  Palatului Copiilor Buzău, Școala Postliceale Sanitare Buzău și Colegiul Nicolae Paulescu din Râmnicu Sărat. Domeniul  farmaceutic: Ca farmacist, activez, încă de la înființare, în cadrul lanțului independent de farmacii „Iris Pharm”. Activitate filantropice : Am acordat burse de studiu pentru elevi care au urmat cursuri universitare și postliceale în domeniul medical, premii literare și artistice în cadrul concursurilor de profil și am susținut ameliorarea situației materiale a unor familii sărace. De asemenea, am susținut financiar apariția cărților de debut ale unor autori tineri și lucrări ale unor scriitori consacrați. Am susținut financiar și apariția unor lucrări bilingve pentru comunitatea rromă. Activitate civică : Am candidat în două rânduri la Consiliul Local Buzău și am obținut două mandate de consilier independent (2008-2012; 2012-2016). Am fost președintele Comisiei de Cultură, Culte, Minorități, Sport, Sănătate şi Asistență Socială. Din poziția de independent, în anul 2012 am candidat pentru funcția de primar al Municipiului Buzău, clasându-se al doilea, după candidatul USL, obținând un procent de 30,5% din voturi, respectiv 17.404 voturi. Activitate publicistică: Sunt editor la Editura Omega, calitate în care am editat și tipărit la tipografia proprie un număr peste 500 de lucrări. Ca jurnalist am fost membru în comitetul de redacție, editorialist sau publicist la  Ziarul Lumina, Jurnalul National, Revista Teologică, Mousaios, Glasul Adevărului, Analele Buzăului, Opinia, Sănătatea Buzoiană, Cronica de Buzău, Educația creștină, Lacrima, Viața Buzăului, Șansa Buzoiană, Tezaur. Am fost realizator de emisiuni radio și televiziune. Sunt autor sau coautor al mai multor volume de eseuri, proză, spiritualitate, istorie, pamflet politic: 40 de rânduri, Marchitanii roșii, Prin grădina lui Ilf și Petrof, Monografia Bisericii Adormirea Maicii Domnului din Comuna Gherăseni, Cuvânt spre Cer - antologie de poezie religioasă ( coautor), Prin spini, Lectura șoaptei, Pagini de istorie locală.  Afilieri:  Membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Bucureștii - Secția Proză. Membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România - Filiala București Membru al Colegiului Farmaciștilor din România - Colegiul București Pasiuni Călătoriile, arta, creșterea animalelor și cultivarea plantelor.

Lasă un răspuns:

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Site Footer

Sliding Sidebar

Despre mine

Despre mine

Paul Iulius Negoita

Facebook