“CEO”

Visul fiecărui corporatist este sa ajungă CEO ( Chief Executiv Manager).
E o stare specială, spun cei care își povestesc aventura vieții.
Nu, nu seamănă cu ce se întâmpla pe la noi, prin instituțiile statului, unde tot felul de denumiri pompoase sunt purtate de incompetenți trimiși de la partid. CEO reprezintă un simbol al omului total, dedicat, determinat, eficient. Un CEO se coace greu și se descoperă și mai greu. E călit in lupta pieței libere.
Unul dintre liderii “speciei” a fost Robert Igor. A ocupat poziția de CEO la Disney.
A pornit de jos, foarte de jos. A făcut munci care păreau chiar degradante. A fost in echipa tehnica, apoi la departamentul de sport – de unde a călătorit in toată lunea -, iar atunci când firma unde lucra a fost cumpărată de Disney, a fost pe punctul de a pleca. Colegii lui au făcut-o și-l doreau cu ei.
La momentul despărțiri de locul de munca, a fost întors din drum de cuvintele “ și noi tocmai voiam sa te promovam”.
A acceptat provocarea! Rămânerea insema schimbarea departamentului. Trebuia sa plece de la sport și recunoașterea, ca nu se pricepea la ceea ce avea nou de făcut,entertainment.
De fapt, una dintre marile lui calități, pe lângă atitudinea voluntara, a fost capacitatea de a recunoaște ca nu se pricepea la ce nu se pricepea. Recunoaștem fără jena și primea sprijin de la subordonați. In cele din urma se “alfabetiza”. Un CEO, oricum nu le poate ști pe toate, dar le poate înțelege când știe sa asculte.
Îmi amintesc o butada a lui Reagan, care, după ce a fost ales președinte a afirmat ca nu se pricepe la economie. Americanii și-au pus mâinile in cap. Fuseseră cuceriți de farmecul actorului. Poveștile lui Ron i-au fascinat, iar acum….

Si-a ales Reagan cei mai buni colaboratori. Nu a fost rău deloc ceea ce a făcut. Peste timp măsurile lui de dreapta au fost contestate. Totuși, americanii din vremea lui l-au iubit.
Revenind la personajul nostru, urmărindu-i firul carierei in Disney vedem cum urca pana ajunge ajunge adjunct de CEO.
Disney avea tradiție, avea nume, dar nu poți trai doar din resursele trecutului. Companii noi, suple, veneau din urma. Marele angrenaj avea costuri și naviga greu pe o piața tot mai complicata.
Echipa era obosita. Nu era creativa. Fondatorul și sufletul companiei nu mai exista. O armata îmbătrânită.
In acest context, actionariatul simțea nevoia unei schimbări.
De sus trebuia sa începa totul și …. a devenit candidat pentru poziția de CEO.
O lupta grea. Venea din trecut. Semnase și aprobase tot ce se întâmplase pana atunci. La interviu i se reproșa mereu trecutul și le răspundea cu planurile de viitor. Voia sa-i convingă expunându-le trei idei realizabile și utile.
Aceeptul pentru noua poziție nu mai venea. Își dorea enorm. Plecase de jos și cunoștea totul. Avusese șefi cu care fusese rebel, dar care l-au mutat de la un departament la altul, fără sa-l excludă. Familia a cedat presiunii și l-a părăsit. Iar acum, când trebuia sa-și confirme ca drumul vieții i-a fost bun, nu primea răspunsul final.
Timp de aproximativ opt luni a susținut interviu după interviu. Disney era puternic birocratizata. Deciziile se luau greu. Iar umbrele trecutului îi încurcau viața.
Provacarile acestei perioade, când dorea dar nu reușea, l-au dus pana la pragul …disperării. A crezut ca a făcut atac de cord. Se simțea rău. Fusese doar un atac de panica.
Dupa atâtea confruntări, la ultimul interviu, afectat ca i se reproșează mereu trecutul fără a fi evaluat viitorul pe care-l propune, s-a ridicat și a plecat..

– Nu ai făcut bine ca ai plecat, dar… ești noul CEO, a sunat, in cele din urma răspunsul.
A salvat Disney. Abil, foarte abil, a reușit sa-și cumpere concurenta care urca pe piața. Demers greu, mai ales ca majoritara firmelor aveau la conducere pe cel care le-a creat și despărțirea de propria creație era grea, iar prețul cerut era in general supraevaluat. Găsea mereu soluții de menținere a celor pe care-i crea, iar marea lovitura pe piața a fost achiziționarea companiei lui Steve Jobs.
L-a sunat pe Jobs. Erau prieteni. Jobs l-a tratat totuși ca pe reprezentatul unui concurent cu care era in conflict, nu doar in concurenta.
In cele din urma Jobs a fost de acord cu preluarea companiei. Infuzia de … Jobs însemna impactul genialității, creativității totale. Cele doua companii erau total diferite. Una bătrâna și greoaie, alta vie. Din acest motiv, uzând și de experiența altor preluări, cele doua echipe au rămas aparate, iar brandul creat de Jobs …a rămas și astăzi pe frontispiciul de la Disney.
Preluarea a fost dificila, mai ales ca la un moment dat Jobs a vorbit despre problemele lui grave de sănătate. Disney putea prelua un concept cu …vicii ascunse.
A riscat și a făcut bine … a mai lucrat încă șase ani cu Jobs, iar patru dintre ei au fost uneori încinși, caracterul lui Steve Jobs fiind unul cunoscut.

Iger și-a atins punctul maxim al carierei. Considera ca CEO nu trebuie sa fii mai mult de șase ani. Te paste …pofta dictatorială.
Dupa?!
Robert Iger nu a ajuns președintele USA, deși intenționa. Rămâne totuși in istorie pentru modul in care a navigat cu Disney. Merita citită ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și