Drama sălii de operație: tablourile medicale ale lui Thomas Eakins și fapte clinice
În secolul al XIX-lea a apărut genul picturii din sala de operații – un hibrid captivant de artă plastică și arta medicinei. Foarte specializat și puternic dezbătut, celebrul său campion a fost artistul american Thomas Eakins, amândoi apreciați și condamnați pentru realismul pe care l-a adus în mod deosebit picturilor sale medicale. The Gross Clinic , 1875, și The Agnew Clinic , 1889, sunt cele mai monumentale pânze ale sale, dintre cele aproximativ 25, care prezintă medicii. Cu o infuzie de imagini corelate din două colecții publicate recent Open Artstor: Wellcome Collection și Open Artstor: Science Museum Group , putem sonda acum aceste lucrări puternice și neliniștitoare cu precizie clinică.

Clinica Gross îl înfățișează pe Dr. Samuel D. Gross, caracterizat drept „împăratul chirurgiei americane”, în elementul său din stadiul central, dirijându-i asistenții care efectuează o operație pe coapsa unui pacient, în timp ce acesta se adresează și elevilor săi. O femeie se retrage la stânga, singura notă discordantă pentru autoritatea sa. Decorul este Jefferson Medical College din Philadelphia, unde artistul însuși a început să studieze medicina înainte de a alege un viitor în artă. Pe o pânză care măsoară aproximativ 8 x 6 picioare, figurile se apropie de mărimea reală.

Spectacolul intervenției chirurgicale a oferit o altă ocazie pentru Eakins ani mai târziu, când a primit o comisie pentru a-l înfățișa pe ilustrul doctor Agnew în ajunul pensionării sale în clinica Agnew . Autodidact (neobișnuit pentru ziua respectivă), Agnew s-a ridicat ca chirurg în tratarea soldaților în timpul războiului civil. Aici chirurgul, atât practicant, cât și orator, domină compoziția la fel ca predecesorul său Gross. Pacientul suferă o mastectomie din mâinile asistenților Agnew. Ca și în The Gross Clinic, fiecare individ din pictură a fost identificat, cu excepția pacientului. Artistul s-a inclus în ambele compoziții la marginea din dreapta, aproape exclus din galerie. Formatul orizontal al picturii Agnew permite includerea multor studenți care se potrivesc comisionului plătit de ei. Cu dimensiuni de 6 x 10 picioare, scara transmite un sentiment de realitate.
O examinare a unora dintre detaliile materiale și diferențele dintre cele două lucrări ne permite să luăm în considerare cele mai importante evoluții în domeniul chirurgiei în perioada respectivă, prima fiind nivelul relativ de lumină. În timp ce Dr. Gross iese din întuneric, Agnew este scăldat în lumină. De fapt, în anii 1880, lămpile electrice au fost introduse în sala de operație, înainte de lumina zilei, iar corpurile de gaz au furnizat singura iluminare. Picturile lui Eakins ilustrează dramatic această schimbare.
Sursa: Artstor