Azi am recitit Evanghelia: .Pe când intra Isus în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaș, rugându-L, Și zicând: Doamne, sluga mea zace în casă, paralizat și se chinuiește cumplit. Iisus i-a zis: Venind, îl voi vindeca. Dar sutașul, răspunzând, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, ci spune numai un cuvânt și se va vindeca sluga mea. Căci și eu sunt om sub stăpânire, având sub mine ostași, și zic acestuia: Du-te, și se duce; și altuia: Vino, și vine; și slugii mele: Fă aceasta, și face. Auzind acestea, Iisus s-a minunat și a zis celor ce veneau după El: Adevărat zic vouă, nici în Israel n-am găsit atâta credință. Și zic vouă că mulți de la răsărit și de la apus vor veni și vor sta la masă cu Avraam, Isaac și Iacov în împărăția cerurilor, Iar fiii împărăției vor fi aruncați în întunericul cel mai dinafară; acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților. Și a zis Isus sutașului: Du-te, fie ție după cum ai crezut! Și s-a tămăduit sluga lui în ceasul acela.
Îmi place textul. Îmi place purtarea de grijă a Sutașului pentru cel bolnav, deși îi era inferior ierarhic, Sutașul și-a tocit sandalele să-l întâlnească pe Iisus. L-a întâlnit și nu a vrut nimic pentru sine, deși, cu siguranță, avea ce cere. S-a rugat pentru pentru cel despre care Evanghelia îi spunea că este slugă. Sutașul acesta este un suflet mare. Altul nu și-ar fi bătut capul. O slugă, un consumabil, am spune noi astăzi. S-a terminat, găsea altul. Nu era el suficient de puternic să înlocuiască pe cel pierdut? Era! Dar sutașul acesta nu era un șef. Era un suflet. Era om. Iubea semenii. De aceea Iisus l-a ascultat și i-a făcut voia. Era generos până la sacrificiul propriilor dorințe în beneficiul unui subordonat. Poate și de aceea a folosit termenul de slugă. Pentru a scoate în evidență măreția faptei Sutașului. Eu i-m zis companion pentru că aceasta suntem unii pentru ceilalți în lumea aceasta, nu slugi, nici inferiori, ci semeni demni de cinste, indiferent de munca pe care o fac și locul în ierarhii.
Și mai avea ceva! Credea! Credea sincer! Pentru el forma era neimportantă. Fondul era totul. Credea că Iisus poate face minunea fără să mai bată drumul până la casa lui. Pe deasupra, avea și mult bun-simț. Nu voia să deranjeze și nici să indispună. Nu cei sănătoși au nevoi de doctori, ci cei bolnavi, ar fi spus Mântuitorul dacă Sutașul al fi argumentat dezordinea casei lui în care cineva zăcea. Cu toate acestea, a insistat, cu o logică perfectă, că nu era nevoie să vină personal, pentru că o minune este o minune și o poate face de oriunde.
Credința și compasiunea pentru unul mai mic decât Sutașul l-au convins pe Domnul. Acesta sutaș este un om imens și pentru că a cerut ceva pentru unul mai mic decât el …… Dacă venea pentru șeful lui, venea din lingușire sau din obligație. Nu venea din credință și compasiune. Venea pentru că era trimis sau pentru că aștepta o răsplată. Dar așa, venind pentru unul pe care-l putea înlocui oricând în slujire, a dovedit cât de mare a fost acest Sutaș, căruia nici măcar nu-i știm numele. Dar știți de ce nu-i știm numele? Ar trebuie să privim textul ca pe un formular standard pe care trebuie să-l completăm că numele nostru. Fiecare dintre noi am putea fi sau suntem un sutaș atunci când ne rugăm pentru ceilalți. Deci, nu-i alegem Sutașului un nume, ci alegem noi să fim în locul lui, când faptele ne aseamănă cu el. Textul lasă loc pentru numele fiecăruia dintre noi. Mai rămân faptele de făptuit.
Și mai ar mai fi ceva de spus! Pasajul biblic are legătură cu noi mai mult decât am gândit de fiece dată când am mediat la el. Dacă Iisus a făcut o minune la distanță spațială, de ce nu ar face și minuni la distanțe temporale? Noi nu-i suntem contemporani cum i-au fost Sutașul și sluga lui. Deci, teoretic, nu am putea beneficia de minunile lui. Și totuși, acest text ne spune că Iisus face minuni și fără să fie fizic în încăpere. E o șansă pentru fiecare dintre noi, nu?! Rămâne doar să avem credință, pentru că minunea se oprește la ușa noastră sau la primul strat al epidermei pentru că nu credem suficient. Credința face minunea efectivă. Minunile pornesc de la noi. Iisus nu s-a dus singur la Sutaș să se ofere să-i vindece tovarășul. Sutașul i-a cerut, a crezut și răspunsul a venit. Oamenii care au credință fac minunea posibilă. Dar când vorbim de credință nu o putem amesteca cu alte posibilități, ci trebuie să o vedem ca instrumentul desăvârșit prin care sunt potențate toate celelalte căi. Ai o boală și ești mereu îndoit de doctor, de tratament, de tine, de rezistența ta, dar rostești și niște cuvinte sfinte, e un pas, dar nu e suficient. Trebuie să crezi în cei pe care Dumnezeu ți trimite în calea ta. Atunci când crezi în fiecare om care-ți vine în sprijin prin prisma profesiei, indiferent de haina pe care o poartă șansele tale cresc. Când te îndoiești ești confuz, mereu la început de drum, mereu în derută.
Sutașul a fost omul lui Dumnezeu pentru cel bolnav și, prin credință l-a convins chiar pe fiul lui Dumnezeu să facă o minune. Avem și noi sutașii noștii, în funcție de necaz.
Deci, textul evanghelic nu e doar istoric. Are actualitate prin încrederea că Dumnezeu ne este alături atunci când credem și nimic nu ne poate zdruncina, când acceptăm sprijinul celor din jur cu credință, când suntem generoși în rugile noastre, urmărind binele celor din jur.
Vă mai amintiți acea pildă ușor anecdotică în care se sune că undeva a fost un diluviu. S-au urcat toți pe un deal și erau salvați de bărci. Unul singur a refuzat să urce în barca de salvare spunând că nu are nevoie de tipul acesta de scăpare, pentru că-l scapă Dumnezeu, În cele din urmă, i-a fost trimis și un elicopter ca să- scoată din mijlocul apelor. A refuzat și acest ajutor, motivând că-l ajută Dumnezeu. Evident, a murit și când a ajuns în fața lui Dumnezeu i-a reproșat soarta lui cruntă și injustă, având în vedere credința lui în ajutorul divin. Și Dumnezeu i-a răspuns: ți l-am trimis pe cel cu barca și l-ai refuzat, apoi pe cel cu elicopterul ……A avut sutaș după sutaș și om după om și trimis la Proniei după trimis, dar nu a avut încredere…….
E bine să existe mereu în noi un spirit de sutaș – sau mai bine zis spiritul acestui Sutaș -, dar și credința că fără a fi prezent fizic Domnul ne dă mereu câte un sutaș prin preajmă, ca să ne ajute în încercări …. și aici nu mă refer la îngerul păzitor, ci la oamenii care sunt mâini ale lui Dumnezeu în trecerea noastră prin viață. Și sunt destui aceștia, chiar dacă uneori nici nu realiză.
Today, I re-read the Gospel: As Jesus was entering Capernaum, a centurion approached Him, pleading and saying: Lord, my servant lies at home paralyzed and suffering terribly. Jesus said to him: I will come and heal him. But the centurion answered and said: Lord, I am not worthy that you should come under my roof, but only speak a word, and my servant will be healed. For I also am a man under authority, having soldiers under me. I say to this one: Go, and he goes; and to another: Come, and he comes; and to my servant: Do this, and he does it. When Jesus heard this, He marveled and said to those who followed: Truly, I say to you, I have not found such great faith, not even in Israel. And I say to you that many will come from the east and west, and sit down with Abraham, Isaac, and Jacob in the kingdom of heaven, but the sons of the kingdom will be cast out into outer darkness; there will be weeping and gnashing of teeth. Then Jesus said to the centurion: Go your way; as you have believed, so let it be done for you. And his servant was healed that same hour.
I like the text. I admire the centurion’s care for the sick one, even though he was hierarchically inferior. The centurion wore out his sandals to meet Jesus. He met Him and asked for nothing for himself, although he surely had his own needs. He prayed for the one whom the Gospel called a servant. This centurion is a great soul. Others wouldn’t have bothered. A servant, a disposable item, we might say today. If he was gone, he would find another. Wasn’t he strong enough to replace the lost one? He was! But this centurion was not just a boss. He was a soul. He was human. He loved his fellow men. That’s why Jesus listened to him and granted his wish. He was generous to the point of sacrificing his own desires for the benefit of a subordinate. Perhaps that’s also why he used the term servant, to highlight the greatness of the centurion’s deed. I called him a companion because that’s what we are to each other in this world, not servants, not inferiors, but fellow human beings worthy of respect, regardless of the work they do and their place in hierarchies.
And he had something else! He believed! He believed sincerely! For him, form was unimportant. The essence was everything. He believed that Jesus could perform the miracle without traveling to his house. Furthermore, he had a lot of common sense. He didn’t want to trouble or inconvenience anyone. It’s not the healthy who need a doctor, but the sick, as the Savior would have said if the centurion had argued about the disorder in his house where someone was lying. Yet, he insisted, with perfect logic, that there was no need for Him to come in person, for a miracle is a miracle and can be done from anywhere.
The faith and compassion for someone smaller than the centurion convinced the Lord. This centurion is a great man because he asked for something for someone lesser than himself. If he had come for his superior, he would have done it out of flattery or obligation. He wouldn’t have come out of faith and compassion. He would have come because he was sent or because he expected a reward. But this way, coming for someone he could replace at any time in service, he proved how great this centurion was, whose name we don’t even know. But do you know why we don’t know his name? We should look at the text as a standard form that we must fill in with our own names. Each of us could be or is a centurion when we pray for others. So, we don’t choose a name for the centurion; instead, we choose to be in his place when our deeds resemble his. The text leaves room for each of our names. What remains are the deeds to be done.
And there’s something more to say! The biblical passage relates to us more than we thought every time we meditated on it. If Jesus performed a miracle at a spatial distance, why wouldn’t He do miracles at temporal distances? We are not His contemporaries as the centurion and his servant were. So, theoretically, we couldn’t benefit from His miracles. Yet, this text tells us that Jesus performs miracles without being physically present. It’s an opportunity for each of us, isn’t it?! We just need to have faith, for the miracle stops at our door or the first layer of our skin because we don’t believe enough. Faith makes the miracle effective. Miracles start from us. Jesus didn’t go to the centurion on His own to offer to heal his companion. The centurion asked, believed, and the answer came. People with faith make miracles possible. But when we talk about faith, we can’t mix it with other possibilities; we must see it as the perfect instrument through which all other paths are enhanced. If you have an illness and are always doubtful of the doctor, the treatment, yourself, your resistance, but you also utter some holy words, it’s a step, but it’s not enough. You must believe in those whom God sends your way. When you believe in every person who comes to your aid through their profession, regardless of the clothes they wear, your chances increase. When you doubt, you are confused, always at the beginning of the journey, always in turmoil.
The centurion was God’s man for the sick one, and through faith, he even convinced the Son of God to perform a miracle. We also have our centurions, depending on our troubles.
So, the evangelical text is not just historical. It is relevant through the belief that God is with us when we believe, and nothing can shake us when we accept the support of those around us with faith, when we are generous in our prayers, seeking the good of those around us.
Do you remember that slightly anecdotal parable in which it is said that there was a flood? Everyone climbed a hill and was saved by boats. One person refused to get into the rescue boat, saying he didn’t need this kind of escape because God would save him. In the end, a helicopter was sent to get him out of the water. He refused this help too, saying God would help him. Obviously, he died and when he reached God, he complained about his cruel and unjust fate, considering his faith in divine help. And God replied: I sent you the one with the boat, and you refused, then the one with the helicopter… He had centurion after centurion and envoy after envoy sent by Providence, but he didn’t trust…
It’s good to always have in us a centurion spirit – or rather the spirit of this centurion –, but also the faith that without being physically present, the Lord always sends us a centurion to help us in our trials… and here I’m not referring to the guardian angel, but to the people who are God’s hands in our passage through life. And there are plenty of them, even if sometimes we don’t realize it.