Duminica Înfricoșătoarei Judecăți – prilej de reflecție asupra propriei vieți

Duminica Înfricoșătoarei Judecăți, cunoscută și sub numele de Duminica Lăsatului sec de carne, ocupă un loc central în perioada premergătoare Postului Mare. Aceasta este a treia duminică din perioada Triodului și ne pregătește sufletește pentru timpul de pocăință și înnoire duhovnicească.

Ca de obicei, la 6.50 voi fi la Biserica Sfântul Apostol Andrei, iar la 7.30 se va începe Utrenia.

Mâine vă voi vorbi despre martorul în fața Judecății: conștiința. Fugim, ne ascundem, credem că nu vom fi văzuți, disimulăm, însă, în cele din urmă, martorul faptelor noastre este mereu cu noi. Se cheamă conștiință și, chiar dacă credem că o adormim, la Judecată va fi trează.

Pictură din Biserica Sfântul Apostol Andrei

Semnificația Evangheliei Duminicii

Textul evanghelic al acestei zile (Matei 25, 31-46) ne prezintă imaginea Judecății de Apoi, în care Hristos, Fiul Omului, vine în slavă împreună cu sfinții îngeri și împarte neamurile în două: cei drepți și cei păcătoși. Criteriul judecății divine nu este unul exterior, ci unul al iubirii și milei față de semenii noștri:

„Flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și Mi-ați dat să beau; străin am fost și M-ați primit; gol am fost și M-ați îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați venit la Mine.”

Aceste cuvinte arată că adevărata viață creștină nu se măsoară doar prin ritualuri și practici religioase, ci prin faptele iubirii față de aproapele nostru. Cei care au împlinit aceste fapte de milostenie vor moșteni Împărăția Cerurilor, iar cei care le-au neglijat vor fi osândiți.

Lăsatul sec de carne – începutul pregătirii pentru Post

Această duminică este numită și „Lăsatul sec de carne”, deoarece marchează ultima zi în care credincioșii mai pot consuma carne înainte de Postul Mare. Săptămâna următoare este una de tranziție, în care se mai consumă lactate, până la Duminica Lăsatului sec de brânză. Această rânduială are scopul de a introduce treptat credincioșii în disciplina postului, ajutându-i să se pregătească fizic și spiritual pentru perioada de pocăință ce urmează.

Învățămintele acestei Duminici

  1. Importanța faptelor bune – Mântuirea nu este doar o chestiune de credință declarată, ci și de trăire concretă a iubirii față de Dumnezeu și aproapele.
  2. Responsabilitatea personală – La Judecata de Apoi, fiecare va fi răsplătit după faptele sale. Nu putem transfera responsabilitatea vieții noastre duhovnicești asupra altora.
  3. Pregătirea pentru Postul Mare – Această duminică ne îndeamnă să ne cercetăm viața și să începem un drum de pocăință, rugăciune și milostenie.

Cum ne putem pregăti sufletește?

  • Să ne gândim la relația noastră cu aproapele: Am ajutat pe cineva în nevoie? Am fost indiferenți față de suferința altora?
  • Să ne mărturisim păcatele și să ne împăcăm cu cei pe care i-am rănit.
  • Să începem postul nu doar alimentar, ci și sufletesc, renunțând la răutate, judecată și nemulțumire.

Duminica Înfricoșătoarei Judecăți ne oferă un prilej de meditație profundă asupra sensului existenței noastre. Este un moment de introspecție, dar și de speranță, căci Dumnezeu, deși Judecător drept, este și un Părinte iubitor, care ne cheamă mereu la pocăință și îndreptare.

Și iată textul evanghelic:

DUMINICA LĂSATULUI SEC DE CARNE, A ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI

LA UTRENIE EVANGHELIA ÎNVIERII CEA DE RÂND
LA SFÂNTA LITURGHIE
EVANGHELIA DE LA MATEI (XXV, 31-46)

Zis-a Domnul: Când va veni Fiul Omului întru slava Sa și toți sfinții îngeri cu El, atunci va ședea pe tronul slavei Sale. Și se vor aduna înaintea Lui toate neamurile și-i va despărți pe unii de alții, precum desparte păstorul oile de capre. Și va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniți, binecuvântații Tatălui Meu, moșteniți împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea lumii. Căci flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și Mi-ați dat să beau; străin am fost și M-ați primit; gol am fost și M-ați îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați venit la Mine. Atunci drepții Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând și Te-am hrănit? Sau însetat și Ți-am dat să bei? Sau când Te-am văzut străin și Te-am primit? Sau gol și Te-am îmbrăcat? Sau când Te-am văzut bolnav sau în temniță și am venit la Tine? Iar Împăratul, răspunzând, le va zice: Adevărat zic vouă: Întrucât ați făcut unuia dintre acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut.

Atunci va zice și celor de-a stânga: Duceți-vă de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, care este pregătit diavolului și îngerilor lui. Căci flămând am fost și nu Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și nu Mi-ați dat să beau; străin am fost și nu M-ați primit; gol am fost și nu M-ați îmbrăcat; bolnav și în temniță și nu M-ați cercetat. Atunci vor răspunde și aceștia, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniță și nu Ți-am slujit? Atunci El le va răspunde, zicând: Adevărat zic vouă: Întrucât nu ați făcut unuia dintre acești prea mici, nici Mie nu Mi-ați făcut.

Și vor merge aceștia la osândă veșnică, iar drepții la viață veșnică.

Ce ne învață Sfântul Ioan Gură de Aur?

Această evanghelie nu este doar o imagine a sfârșitului vremurilor, ci și o lecție vie despre milă și dragoste. Sfântul Ioan Gură de Aur ne învață că Hristos Se ascunde în cei sărmani și suferinzi, iar felul în care îi tratăm pe ei este, de fapt, felul în care ne raportăm la Dumnezeu.

„Dacă vezi un sărac, nu-l disprețui, căci Hristos Însuși este acolo, cerându-ți ajutor. Nu spune că e leneș sau nevrednic, ci gândește-te că și tu ești dator harului divin. Dacă Domnul nu S-ar fi plecat spre tine cu milă, unde ai fi fost acum?”

Așadar, această judecată nu se va face după mulțimea rugăciunilor ori după cunoașterea Scripturilor, ci după faptele iubirii. Nu doar păcatele mari duc la osândă, ci și indiferența față de aproapele. Dumnezeu nu va întreba câte minuni ai făcut sau cât de bine ai vorbit despre credință, ci dacă ai hrănit pe cel flămând, ai îmbrăcat pe cel gol și ai mângâiat pe cel suferind.

Astfel, fiecare zi este o ocazie de a ne pregăti pentru această judecată, împlinind porunca supremă: iubirea.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aștept să plec ….

În decursul anilor la Sfântul Andrei, în Micro 14, au slujit mulți preoți retrași din activitate. Preoții Dumitru…